La campanya, que ha iniciat la seva cinquena edició, està impulsada per la Fundació CEOE juntament amb Ambilamp, Ecoasimelec, Ecofimática, Ecolum, Ecolec, Eco-raee’s, ECOTIC i ERP España, i compta amb la col·laboració de la Fundació SEUR. Fins ara, s’ha tancat amb més de 20.300 equips recuperats i lliurats a entitats socials que treballen amb col·lectius en risc d’exclusió, assolint així els millors resultats des de l’inici del programa.
El passat 28 de maig va tenir lloc la presentació dels resultats de la quarta edició de la campanya “Digitalització Sostenible”, amb la participació de Fátima Báñez, presidenta de la Fundació CEOE; Andreu Vilà, director general d’ECOTIC; Cristina Riestra, directora adjunta del Departament d’Indústria, Energia, Medi Ambient i Clima de la CEOE; Javier Carrillo, analista ESG a Verisure; Thiago Frias, responsable de l’equip de People, RSC i Sostenibilitat a Sprinter – JD Group; Ana Delgado, responsable de l’Àrea de Projectes d’APRAMP; Juan Flores, coordinador de la iniciativa Reutiliza.K de l’Associació Cultural La Kalle; Ricardo Esteban, líder de coneixement del Programa d’Acció Social i Voluntariat de la Fundació Telefónica; Estrella González, responsable de Medi Ambient de Siemens S.A, i Francisco Núñez, director de Medi Ambient a El Corte Inglés.
Els resultats obtinguts reflecteixen un panorama esperançador, amb la recuperació d’un total de 20.300 equips i components informàtics gràcies a les donacions solidàries de més de 130 empreses i autònoms d’arreu de l’Estat. L’any 2024, el 50% dels equips van ser reutilitzats, mentre que el 50% restant, que no es van poder reutilitzar, van ser reciclats per tal de recuperar-ne els materials.
Aquests dispositius recondicionats s’estan distribuint a través de 180 ONG col·laboradores amb el suport de la Fundació SEUR, proporcionant accés a la tecnologia a més de 34.000 persones arreu de l’Estat mitjançant diversos programes i contribuint així a reduir la bretxa digital.
A més de l’impacte social positiu, la recollida d’equips promoguda per la campanya “Digitalización Sostenible” també comporta importants beneficis ambientals. La reutilització i el reciclatge dels dispositius han suposat un estalvi de més de 560.000 quilograms d’emissions de CO₂, contribuint així a la lluita contra l’escalfament global.
Fátima Báñez va donar inici a la jornada destacant que la iniciativa és un exemple d’“aliança d’excel·lència que afronta dos dels grans reptes de la societat espanyola, com són la digitalització i la sostenibilitat, fent possible que les grans transformacions que estem vivint siguin favorables per a tothom, especialment per a les persones més vulnerables”.

Andreu Vilà va moderar el primer col·loqui de la jornada, en el qual va destacar els bons resultats assolits fins ara, però també va recordar que encara queda camí per recórrer. Va aprofitar la seva intervenció per fer una crida al teixit empresarial espanyol perquè contribueixi activament a tancar la bretxa digital i a integrar els col·lectius vulnerables en l’ús de les eines digitals.
Javier Carrillo va explicar que el programa dona resposta a una necessitat concreta de Verisure: “Ens permet reutilitzar els nostres dispositius amb total garantia pel que fa a l’esborrat de dades.” Per la seva banda, Thiago Frias va subratllar el compromís de Sprinter amb la sostenibilitat, assenyalant que els principals reptes són reacondicionar els equips i coordinar les donacions amb les entitats socials.
Des del vessant de les entitats beneficiàries, Ana Delgado va explicar la tasca que realitza APRAMP amb víctimes d’explotació sexual, i com els equips donats a través del programa han permès habilitar una aula digital que ofereix suport i noves oportunitats a moltes d’aquestes dones.
Juan Flores va posar en valor l’impacte social i ambiental del programa, Digitalización Sostenible, subratllant no només la importància de donar una segona vida als aparells electrònics, sinó també el component emocional que comporta la seva recepció.

En el segon col·loqui, moderat per Cristina Riestra, es va donar inici a la campanya del 2025. Riestra va destacar la importància de la campanya per reduir la desigualtat digital i millorar els indicadors de la petjada de carboni mitjançant la reutilització d’equips electrònics.

Ricardo Esteban va explicar els projectes de Telefónica orientats a la recuperació d’equips, amb l’objectiu de contribuir activament a tancar la bretxa digital. Estrella González, per la seva banda, va destacar que a Siemens tot el procés dins del programa està completament digitalitzat, fet que permet una gestió més eficient i transparent. Finalment, Francisco Núñez va ressaltar el paper d’El Corte Inglés en garantir la traçabilitat dels dispositius i la seva correcta valorització, assegurant així una gestió responsable dels residus generats.